Firman Allah dalam ayat 27 surah al-Fathu
لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيَا بِالْحَقِّ
ۖ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ
رُءُوسَكُمْ وَمُقَصِّرِينَ لَا تَخَافُونَ ۖ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا
فَجَعَلَ مِنْ دُونِ ذَٰلِكَ فَتْحًا قَرِيبًا
Maksudnya : Sesungguhnya Allah akan membuktikan kepada rasulNya tentang
kebenaran mimpinya dengan sebenarnya iaitu sesungguhnya kamu pasti akan
memasuki Masjidil Haram insya Allah, dalam keadaan aman, dengan mencukur rambut
kepala dan mengguntingnya sedang kamu tidak merasa takut. Maka Allah mengetahui
apa yang kamu tidak mengetahui dan Dia memberikan selain itu kemenangan yang
dekat.
Kini kita sudah berada dipenghunjung bulan Zulkaedah yang mengingatkan kita
tentang suatu peristiwa besar dan bersejarah iaitu telah berlangsungnya
Perjanjian Hudaibiah pada tahun 6 Hijrah antara kaum muslimin pimpinan
Rasulullah s.a.w dengan kaum Quraisy. Peristiwa ini berlaku apabila nabi bersama
1400 atau 1500 orang umat Islam yang ingin menunaikan ibadat haji telah
dihalang oleh kafir Quraisyyang merasa gerun melihat betapa ramainya jumlah
umat Islam walau pun bertujuan untuk menunaikan ibadat haji bukannya untuk
berperang. Akhirnya Rasulullah s.a.w telah menghantar Sayyidina Uthman bin
‘Affan ke Mekah untuk berbincang dengan pihak Quraisy bagi membolehkan umat
Islam mengerjakan haji pada tahun itu. Pemergian Sayyidina Uthman yang agak
lama tanpa sebarang berita menyebabkan timbulnya cerita bahawa beliau telah
dibunuh. Ini menyebabkan Rasulullah s.a.w dan para sahabat melakukan Bai’ah
ar-Ridhuan di bawah sebatang pokok di Hudaibiah bagi menyatakan kesanggupan
mereka untuk membela Islam walau pun terpaksa menumpahkan darah. Ketika mereka
sedang berbai’ah, tiba-tiba munculnya Sayyidina Uthman di mana beliau turut
sama dalam berbai’ah. Kuffar Quraisy yang mendengar tentang bai’ah yang
dilakukan ini mula merasa gerun dan takut lalu mereka segera menghantar wakil
bagi mengadakan perdamaian antara mereka dengan umat Islam. Perjanjian
Hudaibiah ini walaupun pada pandangan zahirnya begitu merugikan umat Islam
tetapi akhirnya terbukti bahawa tindakan yang diambil oleh nabi Muhammad s.a.w
yang berlandaskan wahyu telah membuka jalan kepada pembukaan Kota Mekah.
Asalnya hanya untuk menunaikan haji tetapi hasilnya dapat membuka Kota Mekah
iaitu kejayaan berganda. Perjanjian Hudaibiah sepatutnya diambil pengajaran
yang penting terutama dalam memberi petunjuk bagaimana cara terbaik dalam
melakukan perjanjian atau kerjasama politik dengan orang kafir agar ia
menguntungkan Islam bukan mengorbankan agama. Perjanjian dengan orang kafir
memerlukan kepada kepimpinan yang tegas dan strategi yang kemas agar Islam
benar-benar didaulatkan bukan bahan yang dipijak-pijak. Contohnya perjanjian
damai dengan Israel yang dibuat oleh pemimpin yang telah dibeli oleh yahudi
tidak berjaya menyelesaikan masalah bahkan menambah nasib malang yang menimpa
Masjid Aqsa dan umat Islam. Begitu juga bagi kita yang berada di negara yang
terdiri daripada masyarakat berbilang kaum dan agama maka tindakan berasaskan
Islam mesti dilakukan ketika membuat sebarang hubungan kerjasama dengan orang
bukan Islam agar ia membantu untuk menguatkan Islam bukannya satu demi satu hak
dan keistimewaan Islam tergadai dan dihapuskan
Firman Allah dalam ayat 1 – 8 surah al-Zalzalah :
إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا وَأَخْرَجَتِ
الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا وَقَالَ الْإِنْسَانُ مَا لَهَا يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ
أَخْبَارَهَا بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحَىٰ لَهَا يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ
أَشْتَاتًا لِيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا
يَرَهُ وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ
Maksudnya : Apabila bumi digegarkan dengan gegaran yang sedahsyat-dahsyatnya,
Serta bumi itu mengeluarkan segala isinya, Dan berkatalah manusia (dengan
perasaan gerun); “Apa yang sudah terjadi kepada bumi?” Pada hari itu bumipun
menceritakan khabar beritanya: Bahawa Tuhanmu telah memerintahnya (berlaku
demikian). Pada hari itu manusia akan keluar berselerak (dari kubur
masing-masing) – untuk diperlihatkan kepada mereka (balasan) amal-amal mereka.
Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam
surat amalnya)! Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan
dilihatnya (dalam surat amalnya)!
Ketika bercakap tentang cuaca dan keadaan bumi pada hari ini yang semakin
berubah maka banyak telahan dan andaian telah dibuat. Bukan umat Islam sahaja
yang sememangnya wajib percaya kepada berlakunya qiamat yang bercakap tentang
dunia yang semakin kepada saat kehancuran malah agama lain seperti Hindu yang turut
mengakui bahawa bumi ini akan hancur apabila sampai kepada pusingan gilirannya.
Begitu ahli sains yang mengatakan bahawa bumi ini akan hancur akibat hentaman
komet atau asteroid dan apabila berlakunya perlanggaran antara galaksi. Bencana
yang dahsyat dan besar juga boleh berlaku apabila plat-plat bumi bergerak
semakin pantas dan mengakibatkan pertembungan sesamanya di mana plat bumi
bergerak semakin pantas ekoran tindakan manusia itu sendiri seperti pemusnahan
hutan, penggondolan bukit, ujian nuklear dan penggerudian dasar laut. Malah
sebuah filem barat yang baru ditayangkan berdasarkan teori ‘pengakhiran
kalendar’ kaum Mayan, Mexico, kiamat akan berlaku pada 21 Disember 2012. Qiamat
bukan setakat disebut malah diambil sebagai suatu peringatan penting kepada
kita semua agar kembali kepada cara hidup Islam dalam semua sistem samada
politik, ekonomi, sosial dan sebagainya. Jangan biarkan kita hanya menjadi
orang yang hanya tahu bercakap tentang qiamat tetapi tidak bersedia untuk
menemui Allah dengan bekalan akhirat. Manusia yang bijak ialah orang yang
sentiasa bersedia dengan saat kematian dan bekalan akhiratnya.Firman Allah dalam ayat 72 surah al-Ahzab :إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا Maksudnya: Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan. Jika di Indonesia dan beberapa negara yang lain banyak bangunan yang runtuh dan nyawa yang terkorban akibat gempa bumi, ribut taufan, banjir besar, gunung berapi dan sebagainya tetapi di negara kita banyak binaan termasuk stadium, makmal sekolah, jalan bertingkat, masjid , jambatan dan sebagainya runtuh bukan disebabkan gempa bumi sebaliknya akibat amalan rasuah dan pecah amanah dalam proses pembinaannya. Media massa hari ini sibuk bercakap tentang integriti atau telus amanah dalam melaksanakan tugas terutama selepas Laporan Audit negara yang membongkarkan bagaimana 28 bilion wang negara hangus akibat pecah amanah dan sebagainya. Benarlah amaran nabi Muhammad s.a.w iaitu apabila amanah diserahkan bukan kepada ahlinya maka tunggulah saat kehancuran. Lahirkanlah dalam negara kita pemimpin yang amanah takutkan Allah bukannya pemimpin yang hanya tahu mengumpul kekayaan dengan menipu rakyat, Ulama’ akhirat yang menjadi penegur dalam memperbetulkan keadaan bukannya pengampu yang menambahkan lagi masalah sedia ada dan juga rakyat bawahan yang sentiasa cintakan cara hidup Islam. Ketika ramai lagi rakyat yang susah memerlukan bantuan tetapi wang negara dibazirkan begitu sahaja termasuk dalam projek mega yang tidak penting dan salah guna kuasa. Lahirlah masyarakat bermula daripada pemimpin hinggalah rakyat jelata yang bencikan rasuah dan jauhi pecah amanah atau kita bakal berdepan dengan kemusnahan yang lebih teruk. Nabi Muhammad s.a.w telah mengingatkan kita tentang fitnah akhir zaman termasuk amalan rasuah yang dijadikan budaya dan keperluan hidup sebagaimana sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Thobrani dan Abu Nu’aim daripada Muaz b Jabal:قال الرسول e : خُذُوْا العَطَاءَ مَادَامَ عَطَاءًا فَإِذَا صَارَ رَشْوَةً فِىْ الدِّيْنِ فَلاَ تَأْخُذُوْهُ وَلَسْتُمْ بِتَارِكِيْهِ يَمْنَعُكُمُ الفَقْرُ وَالحَاجَةُ Maksudnya : Ambillah oleh kamu akan suatu pemberian itu selama ia masih sebagai pemberian. Tetapi apabila ia telah menjadi rasuah dalam pandangan agama maka jangan kamu mengambilnya. Namun kenyataannya kamu tidak akan dapat meninggalkan rasuah itu kerana kamu takut fakir dan kamu sangat berhajat untuk mengambilnya
No comments:
Post a Comment