Tuesday, June 28, 2011

PERSOALAN SOLAT DALAM MAZHAB SYAFIE

SYARAT-SYARAT WAJIB SOLAT

1. Islam – tidak wajib ke atas orang kafir
2. Baligh – tidak wajib ke atas kanak-kanak
3. Berakal – tidak wajib ke atas orang gila, bodoh atau terencat akal.
4. Boleh mendengar dan melihat
5. Suci daripada haid dan nifas

SYARAT –SYARAT SAH SOLAT

1. Yakin masuk waktu solat.
2. Suci badan, pakaian dan tempat drp najis.
3. Suci drp hadas besar dan hadas kecil.
4. Menutup aurat.
5. Mengadap kiblat.

RUKUN-RUKUN SOLAT

1.Niat

2.Takbiratul Ihram

3.Berdiri tegak bagi yang berkuasa ketika solat fardhu dan bagi yang tidak berkuasa, disebabkan sakit dan sebagainya boleh melakukannya secara duduk, berbaring , telentang atau dengan isyarat.

4.Membaca surah al-Fatihah pada tiap-tiap rakaat.

5.Rukuk dengan toma`ninah.

6.I`tidal dengan toma`ninah

7.Sujud dua kali dengan toma`ninah

8.Duduk antara dua sujud dengan toma`ninah

9.Duduk tasyahud akhir dengan toma`ninah

10.Membaca tasyahud akhir

11.Membaca selawat ke atas nabi pada tasyahud akhir

12.Membaca salam yang pertama

13.Tertib ertinya mengikut urutan dalam mengerjakan rukun-rukun tersebut.

PERKARA SUNAT DALAM SOLAT

Perkara sunat dalam solat terbahagi kepada dua iaitu ;

1. SUNAT AB’AD – Perkara sunat yang sangat dituntut dan diberi pahala jika melakukannya. Jika tertinggal, tidak membatalkan solat, tetapi SUNAT diganti dgn SUJUD SAHWI. Ia terdiri drp ;

1.Membaca tasyahud awal.
2.Duduk membaca tasyahud awal.
3.Selawat ke atas nabi selepas membaca tasyahud awal.
4.Selawat ke atas keluarga Nabi pada masa tasyahud akhir.
5.membaca Qunut Subuh dan pada solat witir yang terakhir sejak malam 15 hingga akhir bulan Ramadhan.
6.Berdiri ketika membaca Qunut.
7.Selawat ke atas nabi selepas membaca Qunut.

2. SUNAT HAIAT - Perkara sunat yang sangat dituntut dan diberi pahala jika melakukannya. Jika tertinggal, tidak membatalkan solat. Ia terdiri drp ;

1.Mengangkat Tangan

2.Meletakkan tangan kanan ke atas belakang tangan kiri di bawah dada, di atas pusat sambil mengarahkan sedikit ke arah hati.

3.Membaca doa Iftitah.

4.Membaca Ta’awuz (A’uzubillah)

5.Menguatkan atau memperlahankan Bacaan Al-Fatihah.
6.Mengucap Amin slps membaca al-Fatihah.

7.Membaca Surah Al-Quran.
8.Mengucap takbir ketika hendak rukuk.
9.Membaca tasbih ketika rukuk.

10.Membaca tasbih ketika sujud.
11.Meletakkan kedua-dua tangan pada kedua-dua paha ketika duduk tasyahhud.

12.Duduk Iftirasy (duduk diatas buku lali kaki kiri dan jari kaki kanan dilipatkan dihadapkan ke kiblat).

13.Duduk Tawaruk (mengeluarkan kaki kiri ke sebelah kanan dengan menyentuhkan punggungnya ke lantai serta menegakkan tapak kaki kanan dengan jari dihadapkan ke kiblat.

14.Memberikan salam kedua selepas salam fardhu yang pertama.Salam yang kedua dengan berpaling ke kiri sehingga sekurang-kurangnya Nampak pipi kiri dipandang dari arah belakang.

PERKARA MAKRUH DALAM SEMBAHYANG

-Makruh mengikut jumhur ulama’ bermaksud tanzihiyyah, iaitu sesuatu yang patut dielakkan. Jika seseorang melakukan sembahyang secara makruh, maka sebaiknya dia hendaklah melakukannya semula sekiranya waktu masih ada. Secara umumnya, ukuran dalam menentukan sesuatu perkara makruh ialah setiap perbuatan dan perkara yang bertentangan dengan As-Sunnah.

-Antara perkara-perkara makruh dalam sembahyang ialah seperti berikut:

1.Meninggalkan sesuatu perkara sunat dalam sembahyang dengan sengaja.

2.Melakukan bacaan yang menyonsang dari susunan yang ada dalam Al-Qur’an.
3.Membaca dalam raka‘at kedua bacaan surah yang lebih panjang daripada yang dibaca dalam raka‘at pertama.

4.Mengulangi pembacaan surah yang sama dalam satu raka‘at yang sama atau dalam dua raka‘at.

5.Melakukan sesuatu yang tidak bermakna dengan tangannya tanpa ada sebab yang perlu.

6.Memejamkan kedua-dua mata semasa sembahyang tanpa keperluan.

7.Berpaling dengan dada masih menghadap qiblat ketika sembahyang tanpa sebarang sebab.

8.Berdiri sebelah kaki atau mengangkat sebelah kaki lalu disandarkan kepada kaki satu lagi.

9.Bersembahyang dalam keadaan menahan keinginan untuk membuang air kecil, air besar atau menahan daripada terkentut.

10.Mengerjakan sembahyang dalam keadaan bersandar ke dinding atau sebagainya.

11.Membaca surah atau ayat dalam dua raka‘at akhir sembahyang fardhu kecuali ma’mum yang masbuq yang ketinggalan raka‘at pertama dan kedua.

12.Membaca nyaring di tempat yang sepatutnya perlahan atau sebaliknya.

13.Menghamparkan kedua belah lengan semasa sujud seperti yang dilakukan oleh singa.

14.Mengerjakan sembahyang dengan menggunakan pakaian harian atau pakaian untuk bekerja sekiranya mempunyai pakaian yang lain.

15.Sembahyang tanpa berbaju sedangkan dia mampu memakainya.

16.Bersembahyang dengan pakaian yang terlukis dengan gambar binatang ataupun manusia.

17.Mengerjakan sembahyang di tempat-tempat seperti bilik mandi, pasar, tempat lalu lalang, kubur,gereja, tempat buangan sampah, tempat penyembelihan dan kandang binatang.

PERKARA YANG MEMBATALKAN SOLAT

-Sembahyang akan terbatal apabila seseorang yang bersembahyang melakukan salah satu daripada perkara-perkara berikut:

1.Percakapan yang disengajakan selain Al-Qur’an, zikir dan doa.Percakapan yang membatalkan itu sekurang-kurangnya terdiri daripada dua huruf atau lebih sekalipun tidak difahami maknanya. Begitu juga jika hanya satu huruf tetapi difahami maknanya.

2.Melakukan perbuatan atau pergerakan luaran yang banyak (lebih tiga kali) dan berurutan.

3.Gugur salah satu daripada syarat-syarat sembahyang. Antaranya:

a) Berlaku hadath sama ada kecil atau besar sebelum salam pertama secara sengaja atau tidak kecuali hadath yang berterusan seperti seorang yang berpenyakit buasir serius.

b) Terkena najis yang tidak dimaafkan sama ada pada badan, pakaian atau tempat sembahyang tanpa sempat dibuang atau dielakkan serta merta sebelum berlalu tempoh tama’ninah yang paling minima.

c) Aurat terbuka secara sengaja walaupun ditutup serta merta atau tidak sengaja tetapi sempat menutupnya serta merta.

d) Dada terpesong daripada qiblat dalam keadaan sedar.

e) Orang yang bersembahyang menjadi gila, pengsan atau mabuk semasa melakukannya.

4.Berlaku kepincangan pada salah satu rukun sembahyang seperti dalam keadaan berikut:

a) Mengubah niat dengan berazam untuk keluar daripada sembahyang atau menggantungkan tamat sembahyang dengan sesuatu perkara.

b) Syak pada niat, takbiratul ihram atau pada jenis sembahyang yang diniatkan.

c) Merasa ragu-ragu atau syak sama ada telah memutuskan sembahyang atau tidak.

d) Sesuatu rukun diputuskan dengan sengaja seperti melakukan i‘tidal sebelum sempurna ruku‘ secara tama’ninah.

e) Menambah mana-mana rukun dengan sengaja seperti menambah ruku‘ atau sujud.

f) Memanjangkan rukun yang pendek dengan sengaja.

5.Makan dan minum semasa sembahyang dengan banyak melebihi uruf.

6.Ketawa, berdehem, menangis, mengerang kesakitan yang dilakukan dengan sengaja hingga mengeluarkan bunyi yang jelas sekadar dua huruf sekalipun tidak difahami.

7.Murtad walaupun dalam bentuk gambaran kasar bukannya secara hukmi.

Sila Fahami & dan hafazkan dengan sebaik-baiknya,khususnya perkara rukun yang 13 itu.lihat mana yang rukun mana yang sunat agar solat kita termasuk dalam golongan orang yang khusyuk. (rujukan Kitab Mazhab Syafiee)

3 comments:

  1. Assalamualikum tuan

    Mohon izin saya ambil ilmu ini, terima kasih. Wassalamualaikum

    ReplyDelete
  2. Mohon share lagi yang berkaitan dengan azan dan iqomah

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah.. Mohon kongsikan ilmu bermanafaat ni.. T kasih

    ReplyDelete